Chystáte se do bílé stopy? Připravte si běžky jako profíci. Když tzv. „promažete“, je to pak venku hrozná otrava. Máme pro vás jednoduché postupy a tipy od profíku.
Čistota na prvním místě – nejdříve dejte do pucu skluznici
Když se vracíte z běžek, pravděpodobně jste unavení, těšíte se do tepla a běžky hned odložíte na své místo. Proto než se vydáte na další výlet, měli byste vždycky vyčistit skluznici běžeckých lyží, než začnete voskovat.
Škrabkou odstraňte co největší množství pevného vosku nebo klistru.
Naneste na skluznici smývač vosků a počkejte 1 minutu. Pak ji otřete do sucha utěrkou.
Proč stahovat parafín?
Může se zdát zbytečné lyži napouštět a pak parafín ještě před vyjetím na sníh opět stáhnout, ale je to nutné. Díky své poréznosti nasaje skluznice horký parafín do sebe, a když vychladne, lyže zůstane promaštěná i po následném stažení vosku z povrchu skluznice.
Během jízdy se pak parafín z pórů postupně uvolňuje. Pokud byste parafín nestáhli, budou se na něj nalepovat zbytky vosků ze stopy a lyže pojedou čím dál pomaleji.
Jak na skluznou zónu? Jde to i bez žehličky
Počítáme s tím, že nemáte žehličku (máminu napařovačku si na to opravdu neberte) a nechcete řešit teplotní rozsah skluzných vosků. V tomto případě použijte vosky z kategorie EASY. My jsme použili Swix U60. Vosk rozetřete po skluznici a následně rozleštěte korkem.
Pokud máte kvalitní žehličku na lyže, určitě sáhněte po praktickém balení vosků LF12 COMBI, které pokryje všechny běžné teplotní rozsahy. V tomto případě je nejjednodušší pracovat s tuhými parafíny a při zažehlování stoupacích vosků zažehlit do skluznice zároveň i parafín.
Parafínem skluznice napouštíme zhruba po každých 50 ujetých kilometrech nebo v případě, že černá grafitová skluznice začne bělat. To je známka jejího vysychání. Vysušenou skluznici bychom měli napustit skluzným voskem co nejdříve.
Pozor: Nikdy nepoužívejte skluzný vosk na odrazové zóně!
Mazání odrazové zóny – i do kopce bez prokluzování
Nejdříve pomocí korku se smirkem zdrsněte střed skluznice (cca 75 cm u 180 cm dlouhé lyže) od paty boty směrem ke špičce. Díky tomu se lépe spojí odrazový vosk se skluznicí.
Nejčastěji používané běžecké vosky jsou V40, V45 a V60. Vosk naneste na běžky 75 cm od paty ke špičce lyže a pomocí korku rozetřete – na většině běžeckých lyží jsou na boku vyznačené rysky, které vyznačují zónu určenou pro mazání stoupacích vosků.
Vrstvy vosku doporučujeme nanést minimálně 3, jinak daleko nedoběhnete. Pro korkování vyvíjejte dostatečný tlak – teplo vzniklé tímto třením krásně vyhladí nanesený vosk. Pokud lyže na sněhu kloužou, doporučujeme použít o stupeň měkčí vosk (určený pro vyšší teploty). Pro zajištění odrazu je dobré použít na starší sníh měkčí vosk, než na ten čerstvě napadaný.
Co je to stoupací komora? Kdy použít klistr a kdy stoupací vosk?
Stoupací komora je oblast, kam se aplikují stoupací vosky (tuhé vosky a klistry). V této komoře za podmínky rovnoměrného zatížení obou lyží nedochází ke styku stoupacího vosku se sněhem (konstrukce klasické lyže).
Oproti tomu při zatížení pouze jedné z lyží dochází ke kontaktu stoupacích vosků se sněhem a tím je umožněn odraz z jedné lyže. Obecně platí, že stoupací komora je dlouhá asi 40–60 cm, nachází se ve střední části lyže, začíná asi jednu délku lyžařské boty před vázáním a končí u patky vázání nebo těsně za ní (5 cm).
Čím technicky vyspělejší lyžař je, tím je střed stoupací komory posunut více pod špičku vázání, jelikož těžiště lyžaře je více posunuto vpřed do „přepadu“. Stoupací komora pro klistry je asi o 5–10 cm kratší (končí před patkou vázání).
Zatímco na čerstvý sníh a přemrzlý sníh se používají tuhé stoupací vosky, na starý a mokrý sníh pak jsou mnohem vhodnější klistry. Klistry i stoupací vosky se mohou kombinovat jak mezi sebou (na vymrzlý klistr se nanáší vrstva tuhého stoupacího vosku), tak i barevné spektrum podle aktuálních podmínek (Př. základní vrstva zeleného vosku, překrytá 3–4 vrstvami modrého. Po změně podmínek – oteplení je možno překrýt vrstvou červeného vosku)
Symboly vloček na obalu vosku znamenají čerstvě napadaný sníh, nebo starý, jemnozrnný.
Stoupací vosky, jejich barvy a vysvětlivky
Různé typy sněhu = různé typy přípravy
Tvrdé vosky určené pro teploty pod bodem mrazu mají studené barvy (zelenou a modrou). Teplé barvy(fialová, červená a žlutá) označují měkké vosky používané při teplotách kolem bodu mrazu a nad nulou.
Kromě toho je na obalu vždy vyznačeno teplotní rozpětí, při kterých mazání funguje.
Jak se liší příprava běžek na klasiku a na skate
Jinak budete mazat lyže na skate (bruslení), jinak na klasiku. Pro oba styly je dobré věnovat přípravě lyží potřebnou péči.
1. Příprava běžek na skate
Lyže pro skate se v celé délce „pouze“ parafinuje. Prvním předpokladem je, že skluznice je čistá, zbavená starého vosku. Pro danou teplotu vyberete odpovídající parafín, kterým za použití žehličky naneseme a zažehlíme do skluznice v celé délce.
Po vychladnutí parafín speciální škrabkou odstraníte a ze struktury skluznice vykartáčujete jeho zbytky. Pro běžné lyžování stačí použít základní sadu parafínů. Čím je sníh vlhčí, případně čím vyšší rychlost lyží potřebujeme, musíme použít nízce, nebo vysoce fluorové parafíny.
Pro ty nejnáročnější výkony se skluznice namazaná vysoce fluorovým parafínem ještě ošetřuje fluorovým práškem. Toto ošetření je lépe přenechat odborníkům, protože zažehlování prášku se provádí za velmi vysoké teploty a při špatné aplikaci hrozí poškození skluznice.
2. Příprava běžek na klasiku
Lyže pro klasiku se parafinuje v přední a zadní části pro jízdu a ve střední části, která bývá výrobcem vyznačená. Podle váhy lyžaře se aplikují stoupací vosky tuhé, nebo tekuté, podle teploty a struktury sněhu.
Stoupací vosky se nanáší postupně v tenkých vrstvách při pečlivém rozkorkování, případně rozetření dlaní ruky. Namazaná lyže musí následně vychladnout na teplotu venkovního prostředí, aby na stoupací vosk zahřátý roztíráním nenamrzl sníh.
Po vychladnutí je možné vyrazit do stopy. Stoupací vosky většinou potřebují pro správné fungování několik desítek až stovek metrů pro „rozjetí“. Pokud ani potom není stoupací účinek dostatečný, je potřeba přimazat ještě další vrstvu, nebo vosk o stupeň měkčí. V každém případě je dobré vozit v ledvince několik stoupacích vosků, korek a škrabku pro případnou opravu „mázy“ během výletu nebo tréninku.
Co dělat, když lyže podkluzují?
Podkluzování lyží při odrazu může mít více důvodů.Tady jsou ty nejběžnější:
- Mohli jste namazat moc tvrdý vosk. V tom případě musíte přemazat měkčím voskem do vyšších teplot.
- Pěkně vám to jelo, ale běžky se postupně začaly smekat. Pokud se nezměnila teplota, pak je odrazová vrstva příliš tenká nebo již sjetá. Krystalky sněhu se nemají do čeho zapíchnout. Je třeba přimazat novou vrstvu stejného vosku.
- U začátečníků, kteří nemají příliš dobrou techniku, často stačí prodloužit mazací zónu.
- Po namazání nového vosku je dobré chvíli počkat, až zatuhne. Pokud lyže stále smeká, mějte chvíli strpení. Vosk se musí trochu zajet, aby správně plnil svou funkci. Jestliže i po několika stech metrech běžky stále podkluzují, nezbude než znovu přemazat.
Proč běžky nejedou?
Když lyže „drhnou", stane se z jízdy deprimující dřina a nečekané zadrhnutí vám snadno podrazí nohy. Zvolili jste buď příliš měkký vosk, nebo nanesli tlustou vrstvu. Nezbývá než zastavit, stáhnout vosk a namazat tvrdší. Běžky mohou jet pomaleji také díky zvolení příliš dlouhé mazací zóny.
Chcete mít běžky perfektně připravené? Šup s nimi k nám do servisu
V Urban Sport máme nejlepší servisní stroj v severních Čechách, Montana Snow Cruiser Max. O vaše běžky se postaráme jako o vlastní.
Nabízíme profesionálně připravenou skluznici – broušení skluznice kamenem do optické roviny a impregnace voskem. Navoskovaná a dokonale hladká skluznice vám zaručí optimální skluz na všech druzích sněhu. Voskování výrazně prodlužuje životnost skluznice
Tady se můžete mrknout do našeho servisu>>